13 February 2011

Nasi Ayam Simple,Segera & Sedap

Aku suka baca blog NIE, simple.
Ceritanya berkisar perkara yang sama jer
Pasal makanan, berkebun, cara kuruskan badan, anak-anak
Tapi tetap menarik untuk dibaca setiap hari

Haa, kalau korang nak kuruskan badan
Tanpa menahan lapar dan dahaga
Korang baca2 lah blog yang aku cakap nie
Ternyata tidak tersiksa kelaparan dan berkesan

Lagi satu aku suka entry dia yang ada banyakkk gambar makanan.Sekali tu aku tertarik dengan gambar nasi ayam yang dia masak. Gambar je ada, resepinya tak pulak dimasukkan. Masa tengok gambar tu, aku tengah kelaparan sangat

Pastu apa lagi
Terus gie tengok peti ais
Nampak lah ayam berketul2 kat dalam tu
Pastu mula lah operasi masak nasi ayam
menggunakan teknik resepi HANTAM SAJA LAH LABUU..

Nie aku nak bagi resepi HANTAM SAJA LAH LABUU..aku kat korang

1. Mula2, cuci ayam tu bersih2 tau
2. Pastu rebus semuanya, masukkan kulit kayu manis, bawang, bunga lawang, halia & bunga cengkih skit dalam rebusan tu (untuk dijadikan sup)
3. Sementara tu korang gie la basuh beras
4. Lepas 10-15 minit rebusan ayam tadi mendidih, boleh lah padamkan api.
5. Dengan berhati-hatinya, masukkan air rebusan yg panas td dlm beras yg korang cuci tu, then masukkan sikit serbuk kunyit, pastu masak lah nasi tu mcm biasa.Lebihan air rebusan tu, boleh dijadikan sup.
6. Ayam tu, korang lumur je dengan kicap, pastu lumur pulak dengan madu.
7. Then, goreng jer ayam tu, guna api perlahan. Korang akan nampak ayam tu hitam mcm arang bila goreng. Jgn cemas..mmg akan hitam sebab madu yang menjadikan ayam goreng korang hitam.
8. Sambal cili...mak aku yang buat. Dia Blend jer cili yang besarrr tu + garam + air limau nipis + belacan
9. Kalau rajin, potong lah timun, tomato & salad.
10. Kicap tu, aku tak reti buat, guna jer kicap yang kat dalam peti ais kat rumah korang

Haaa...dah siap, Boleh makan...
Sedap tau...mak aku pujiiii...(mula2 dia risau jugak tgk aku masak tu..).Dia cakap "ehhehh..vontot orang tu dah besarrr la, sebab semua org puji nasi ayam dia sedap"..

✿◕ ‿ ◕✿ Pinjam yer perkataan vontot tu...hiii

No comments:

Post a Comment

Sayang anda semua